úterý 1. února 2022

                                                   Je za námi první pololetí 3. třídy a nejen ...



A vlastně druhé "normální" celé pololetí školní docházky Vašich dětí (když tedy už "normálním" označuji pobyt s rouškami). Je skvělé, že je nemusíme mít už při vyučování, ale bez roušek jsme zažili ve škole jen jedno opravdu normální pololetí. 

Dovolte mi malé osobní shrnutí ..

Předem moc děkuji za důvěru, spolupráci, vzájemnou komunikaci. Děkuji za zpětné vazby, za pochvaly i připomínky. Děkuji za setkání v trojúhelnících, za domluvu Ježíška, za podporu ...

Podle mého názoru třída pracuje moc fajn, je na děti spolehnutí, mnoho dětí je více zodpovědných, samostatných. Potěšilo mě např., když děti pracují třeba při skupinové práci ve čtenářském klubu, jsou "kontrolované" průběžně a často nenápadně, že pracují i tehdy "když se nikdo nedívá". Nedávno mi jedna kolegyně, která zrovna byla ve čtenářském klubu a měla tam nějakou práci, tak pak jsem se ptala, jestli ji děti nerušily a ona mi řekla, že byly opravdu ukázněné a pracovaly a jí si vůbec nevšímaly. 

Ačkoliv se malinko rozevírají pomyslné nůžky, opravdu ve třídě není nikdo, kdo by se slabšímu posmíval, naopak si fakt děti pomáhají mezi sebou, dokážou ocenit i sebemenší zlepšení u kohokoliv. Možná někdy vidí víc než já, mají jiné oči :-). 

Učivo zvládáme podle plánu. Vyjmenovaná slova překvapivě děti zatím moc neotrávila. Snažím se, aby to tak bylo. Nevěste hlavu, pokud ještě dítě chybuje - stačí si přečíst výstup RVP pro ZŠ - kde se uvádí:

 Na konci 3. třídy  - Žák odůvodňuje a píše správně: i/y po tvrdých a měkkých souhláskách i po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech. 

Opravdu na tom pracujeme :-). 

Matiku má tato třída ráda. Často přemýšlím, proč tomu tak je ...Ano, snažím se hodně střídat činnosti, aktivity, hodně právě v matematice děti mohou pracovat podle svého tempa a schopností. A děti to vítají. 

Mezi nejkrásnější zážitky a to nejen za toto pololetí jsou společné komunitní kruhy. Právo nemluvit, neúčastnit se není nikým z dětí komentováno. A hezké je, že to ticho na začátku stále máme .-). Cením si toho, že vnímáme třídu jako bezpečný prostor. 

Pololetí Vašich malých pirátů, kteří dokázali nacvičit a zahrát v kině krásnou Ovečku. Na to určitě nezapomenou :-). Vaši malí piráti, kteří získávají diamanty a také platí pokuty a počítají, kolik ještě potřebují na obsazení oceánu ...

(Když někdo ve třídě na zemi najde diamant, vím, věřím, že ho odevzdá - už se to stalo opravdu nesčetněkrát...když někdo zrovna nemá diamanty na pokutu, přinese je další den, nebo při rozdělování mi připomene, že mi dluží (já to fakt zapsané nemám)...

Ukázalo se, že týdenní úkoly většinou všem vyhovují. Každých 14 dní společně vyhodnotíme čtrnáctidenní plán. Děkuji rodičům, že ho podepisují. Je to důležité pro dítě i pro Vás, stačí to s dítětem jen projít, jak se ohodnotilo a podepsat. A také vidíte, co se stihlo a co se třeba odkládá. Přibývá dětí, které už dokážou sepsat kvalitní sebehodnocení, kteří dokáží označit (Ú,O,Č nebo JN) i hodnocení ve čtrnáctidenním plánu. Smekám. 

Také chování ve třídě se hodně zlepšilo, ale je to pro děti hodně náročné být v tak malém prostoru. Až bude venku tepleji, budeme zase chodit víc ven. 

Velký posun vidím v zodpovědnosti za služby - hodně dětí se hlásí třeba i na úklid dobrovolně, děti zametají, uklízí police, kontrolují ateliér, ořezávají pastelky, rovnají lepidla atd. Nenahraditelná je pozice pozorovatele a IT :-). 

Ve velké oblibě jsou pravidelné čtenářské dílny. Jen je škoda, že se vždy najde někdo, kdo si knihu nenosí ( a jsou to většinou pořád ty samé děti ..), ale máme ve třídě knihovničku, tak problém vyřeší. 

Díky dětem, za to co se povedlo, omlouvám se za to, co se nepovedlo (třeba kniha o Matyášovi Kotrbovi - tu jsme prostě nedočetli ). 

Moc díky za pár zpětných vazeb na dopis dětem od Vás rodičů. Potěšilo mě, že píšete, že to odpovídá :-). Opravdu se snažím psaní osobních dopisů věnovat hodně času a přípravy. 

Velmi cenné bylo s dětmi probrat individuálně jejich známky. Je dobře, že pro některé známky jsou důlěžité, někoho fakt moc nezajímají, ale dopisy ...fakt chtěly všechny děti,. Škoda, že jsem musela tak rychle odejit právě po jejich předání, jen jsem zahlédla, jak sedí a čtou :-). Dokonce byla jedna reklamace:-). 

Děkuji. Děkujeme za dárečky. Velmi si také vážím nominace do projektu Global Teacher Prize ČR, ale nemám dostatek odvahy ji zatím přijmout. 

Děkuji své úžasné Terezce, bez které by spousta věcí nešla "v takovém levelu", protože v jednom člověku některé aktivity prostě nelze uskutečnit. 

Děkuji dětem za upřímnost, za otevřenost... 

A do druhého pololetí přeji všem nám zdraví, nadhled a společně sdílenou radost z Vašich báječných dětí. 

Zdravím z karantény a díky za zprávy držení palců - já jsem jen nachlazená, ale na test je ještě brzy, syn je bez příznaků. Manžel a starší syn také. Tak snad tu karanténu zvládneme. S Terezkou jsem v kontaktu. 

Budu moc ráda, pokud Vás napadne nějaký postřeh, který byste rádi sdělili i ostatním, klidně můžete sem do komentářů - připomínky, postřehy - cokoliv k prvnímu pololetí třetí třídy. 

 Budu moc vděčná za to, jestli opravdu Vaše dítko doma dopis ukázalo a jestli ho nějak komentovalo ...jestli je i dopis pro Vás dostatečná zpětná vazba ...děkuji ...

Jana Pel. 


Zajímavé odkazy: 

Vysvědčení se známkami, slovní zpětná vazba 


Žádné komentáře:

Okomentovat