Dnes jsme psali Zrcadlo. Ještě jsme si na ranním kruhu řekli, jak to bude probíhat. Také jsme si řekli, že dnes je Den seniorů a jedna holčička moc hezky vysvětlila, kdo jsou to senioři.
..Takže vyřiďte babičkám a dědečkům, že je máme rádi, že si jich vážíme. A hlavně jim přejeme hodně zdraví.
Metodou "brainstorming" jsme dali dohromady slova, která nás napadala. Padala slova jako láska, smutek, radost, je ráda že nás vidí, ...
K Zrcadlu - je to opravdu náročná práce, má několik stran, sami zítra uvidíte. Pravidlem je, že ji děti dělají samostatně. Při práci si dělají přestávky podle sebe, mohou měnit polohu, takže na fotkách vidíte, že někdo má i nohy na židli ...Mohou se kdykoliv najíst nebo napít, protáhnout. Některé děti měly plyšáka, někdo kouzelný kámen :-).
Dalším pravidlem je, že nerušíme sebe ani ostatní. Děti pracovaly ve dvou místnostech - ve třídě a v družině, kde si nimi byla Terezka. My jsme pouze připravené pomoci, ale pomoc nenabízíme. Každé dítě dostalo svůj čtyřlístek - jeden lístek - jedna rada. V Zrcadle uvidíte, o kolik "nápověd" dítě řeklo. Říct si o pomoc není ostuda, i to je umění.
V Zrcadle mohou přeskakovat a pak se zase vracet. Kdo je hotov, má
volno, ale nesmí rušit ostatní - může se válet na koberci, číst nebo s
někým něco potichu hrát.
Víme, že Zrcadlo mi ukáže, co umím (O - oceňuji), co už skoro umím (P - přibližuji se) a co ještě potřebuje trénovat (Z - zaberu). Na této hodnotící škále jsme si při měsíčním hodnocení shodli se všemi třídami Začít spolu. Vychází také z podnětů metodiků Začít spolu. Zrcadlo tedy také píšou prvňáčci (dnes psali poprvé). Zrcadlem jsem to tedy kdysi nazvala já, ale myslím, že je to srozumitelné i dětem. V hodnocení, prosím, dětem v tabulce používejte také tyto zkratky (uvidíte je tam). Další komentáře jsou samozřejmě vítány.
Jsem si vědoma, že toho sice bylo hodně, ale děti to snad zvládly. Největší problém bylo čtení zadání - to je ale problém stálý a to se učíme. Všechna zadání jsme s nimi s Terezkou prošly, ale není divu, že třeba děti zapomněly. Navíc ...kolik zadání musely za poslední půl roku číst ...moc ne ...takže buďme k nim ohleduplní :-). A věřte, že tento způsob práce přináší dětem cenné zkušenosti a dovednosti se poprat s delším textem a pracovat s ním. Ukázalo se to např. u bývalých žáků, kteří ve Scio testech uspěli výborně, protože k tomu byli vedeni od druhé třídy, kdy jsem je dostala. SCIO testy, které se používají u různých přijímaček apod. mají pak větší šanci (většina) zvládnout. Budeme na tom tedy také pracovat. A vím, že se to naučí.
Budu samozřejmě ráda, když mi napíšete, jak třeba děti hodnotily psaní Zrcadla. Dostala jsem také moc hezké vzkazy od několika dětí :-). Klidně mi napište svůj názor.
Mám u sebe malé sešity na matematiku, zítra také pošlu. Kdo nepřinesl, ať přinese zítra. Zítra opravdu jen prvouka, matematika (kvůli kontrole domácího úkolu). Budeme zavírat měsíc mušličkami - tak na ně nezapomenete určitě. A budeme malovat a mít aspoň chvilku čas na čtenářskou dílnu.
Mám u sebe čtecí karty. Komu jsem ještě nic po zkoušce čtení neřekla, čte dál, zítra zapíšete do nové karty. Někdo se již dnes se čtecí kartou rozloučil a domluvili jsme se na jiné formě.
Zítra kartu ze září založíme do portfolia. Portfolio děti odnesou domů.
Pokud se mohu přimlouvat, dnes už děti žádné učení :-), jen čtěte :-) a nezapomeňte zavolat babičkám a dědečkům :-).
Žádné komentáře:
Okomentovat